Żabki
01-05.09.2025 Temat: Pierwsze dni w żłobku- poznajmy się.
ZABAWY W SALI:
„Dzień dobry”, „Kto Ty jesteś”- zabawa w poznawanie twarzy i głosów -opiekunka wypowiada imię dziecka, wita się z nim.
„Tuli, tuli”- opiekunka podaje pluszową zabawkę z ręki do ręki wypowiadając imiona dzieci.
„Podaj mi rączkę”- zabawa na powitanie, nawiązanie wzajemnego kontaktu, wysyłanie uśmiechów.
„Co robi miś”- zabawa zachęcająca dzieci do aktywności ruchowych jak pełzanie, turlanie, raczkowanie, chodzenie.
„Na dzień dobry”- zabawa muzyczno-ruchowa z naśladowaniem ruchów opiekunki.
ZABAWY NA DWORZE/TARASIE:
„Poznajcie nasz taras”- dzieci na ręku lub chodzące na nogach poznają żłobkowy taras i dostępne zabawki.
„Spacer poznawczy”- dzieci siedząc w wózku obserwują nowe otoczenie i siebie nawzajem.
„A ku-ku, kto tu mieszka”- opiekunka pokazuje dzieciom domek na tarasie, zachęca do wspólnej zabawy.
„Gdzie jest listek”- dzieci na ręku lub w wózku obserwują otaczające drzewa i liście.
„Bańkę łap”- opiekunka robi bańki mydlane, dzieci przyglądają się i próbują łapać w ręce.
Cele szczegółowe:
Nawiązywanie kontaktu z opiekunkami, rozwój umiejętności reagowania na swoje imię.
Oswajanie się z nowym otoczeniem w sali i na tarasie.
Poznanie indywidualnych potrzeb dzieci, ich upodobań i możliwości rozwojowych.
Stwarzanie spokojnej atmosfery pełnej bliskości i szacunku do dziecka.
08-12.09.2025 Temat: Budowanie relacji z opiekunkami.
ZABAWY W SALI:
„Tu paluszek”, „Pięć małych kotków”- zabawy paluszkowe z muzyką. Opiekunka śpiewa i pokazuje proste ruchy do naśladowania przez dzieci.
„Piłka tu, piłka tam”- opiekunka turla piłkę, dziecko chwyta, podaje lub turla z powrotem.
„Idzie myszka”, „Idzie rak”- zabawa dziecka z opiekunką w delikatne, relaksacyjne masażyki poprzez głaskanie, dotykanie, rozcieranie przynoszące spokój i wyciszenie.
„Kontrastowe książeczki”- dzieci oglądają kontrastowe wzory, kontury, barwy w książeczkach. Opiekunka zachęca dziecko do wspólnej komunikacji.
„Na dzień dobry”- zabawa muzyczno-ruchowa z naśladowaniem ruchów opiekunki.
ZABAWY NA DWORZE/TARASIE:
„Pobawmy się lalą”- zabawa w wożenie w wózku lalki lub wspólne bujanie się na żłobkowych bujaczkach.
„Brum-brum”- spacer wieloosobowym wózkiem- dzieci poznają i naśladują odgłosy różnych pojazdów.
„Kroczek w prawo, kroczek w lewo”- dzieci próbują lub doskonalą samodzielne stanie, chodzenie lub bieganie, opiekunka asekuruje, pomaga, wspiera.
Odpoczynek w leżaczkach/na kocu- dzieci obserwują różne kształty chmur, słuchają odgłosów przyrody.
„Spacer z ciocią”- dzieci trzymane na ręku/samodzielnie chodzące spacerują obserwując nowe otoczenie.
Cele szczegółowe:
Budowanie zaufania i bliskości.
Tworzenie więzi emocjonalnej.
Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji i pamięci.
Rozwijanie motoryki dużej i małej.
15-19.09.2025 Poznawanie nowego otoczenia, sali, zabawek.
ZABAWY W SALI:
„Gdzie leżą nasze zabawki”-spacer po sali z opiekunką, która opowiada dzieciom o różnych kącikach zabaw i znajdujących się w nich zabawkach.
„Kolorowe klocki”- zabawa w oglądanie, wyjmowanie i manipulowanie klockami o różnej fakturze, wielkości i barwach.
„Co tu się skryło”- opiekunka chowa pod materiałem różne rodzaje zabawek, dzieci odkrywają ukryte rzeczy, próbują chwytać rękoma, bawić się nimi.
„Skaczące żabki”- dzieci próbują swobodnie raczkować, chodzić po całej sali, bawią się w odkrywanie i znajdowanie elementów wspólnej przestrzeni.
„Na dzień dobry”- zabawa muzyczno-ruchowa z naśladowaniem ruchów opiekunki.
ZABAWY NA DWORZE/TARASIE:
„Jaka dziś pogoda”- spacer w wózku, opiekunka opowiada o składnikach pogody: słońce, wiatr, ciepło-zimno.
„ A kuku- kto tam jest?”- zabawa dzieci w ukrywanie się w domku, opiekunka po znalezieniu nazywa dzieci po imieniu.
Spacer w poszukiwaniu łąkowych kwiatów z wykorzystaniem wózka spacerowego.
„Co widzę za szybą”- rozmowa z dziećmi na tarasie o otaczającym nas środowisku, nawiązywanie bliższych relacji.
„Tańczące piórka”- dzieci dotykają delikatne piórka zawieszone na sznurku i wprawiają je w ruch obserwując co się z nimi dzieje.
Cele szczegółowe:
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
Stwarzanie przestrzeni do swobodnego poruszania się po sali.
Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
22-26.09.2025 Temat: Nasze wspólne zabawy.
ZABAWY NA SALI:
„Budujemy wieżę”- dzieci podają duże piankowe kostki, piętrzą wieżę i burzą na przemian.
„Na dzień dobry”- zabawa muzyczno-ruchowa z naśladowaniem ruchów opiekunki.
„Szur-szur”- dzieci bawią się grzechotkami, nasłuchują wydawane przez nie dźwięki.
„Skaczące piłeczki”- dzieci manipulują małymi piłkami basenowymi, ćwiczą chwytanie, przesuwanie, rzucanie.
„Kropka mała, kropka duża”- zabawa sensoryczna. Dzieci dotykają, próbują rozcierać farbę w woreczkach.
ZABAWA NA DWORZE/TARASIE:
„Bańka tu, bańka tam”- dzieci obserwują, próbują łapać bańki mydlane.
„Zielony czy żółty”- spacer na świeżym powietrzu z wieloosobowym wózkiem żłobkowym- odkrywamy elementy natury w różnych kolorach: zielony liść, żółte słońce.
Spacer na ręku opiekuna, za rękę, oraz samodzielne poruszanie się po tarasie. Dzieci same decyduję o wyborze aktywności według swoich zainteresowań i pomysłów.
„Pobawmy się razem”- dzieci huśtają się na podwójnych bujaczkach.
Spacer w poszukiwaniu jesieni- dzieci słuchają opowieści opiekunki o nadchodzącej jesieni, obserwują drzewa i liście.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Zwiększanie ogólnej odporności organizmu.
Zmniejszanie poczucia niepokoju, poprawa nastroju, radość z zabawy.
Stymulacja i rozwój zmysłów, pobudzanie do własnej aktywności.
29-30.09.2025 Temat: Małe odkrycia samodzielności.
ZABAWY NA SALI:
„Ja sam, ja sama”- dzieci same poruszają się w kierunku ulubionych zabawek, zdejmują z półki, chwytają, przenoszą, manipulują, dostrzegają możliwości zabawy ciesząc się ze swoich sukcesów.
„Deszczyk stuka”- zabawa rytmiczna. Dzieci słuchają piosenki, próbują powtarzać proste ruchy z opiekunką.
ZABAWY NA DWORZE/TARASIE:
Spacer z wózkiem na świeżym powietrzu- dzieci próbują powtarzać napotkane dźwięki otaczającego świata.
Zabawa na tarasie- dzieci jeżdżą wózkami, pchają jeździki z misiem/lalą, wchodzą dodomku, spacerują po całym tarasie, próbują nawiązywać kontakt z opiekunkami.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie ciekawości poznawczej, kreatywności i twórczego myślenia.
Kształtowanie rozwoju słuchu muzycznego i poczucia rytmu.
Rozwijanie samodzielności, własnej autonomii.