Biedronki
01.09.2024r. –05.09.2025r. „Witaj w żłobku”
Temat: Poznajemy się – tworzymy poczucie bezpieczeństwa.
ZABAWY W SALI:
Powitanie przy piosence „Wszyscy są, witam was”
Dzieci siedzą w kole, opiekunka śpiewa, dzieci są witane po imieniu.
„Pokaż swoją zabawkę”
Dziecko pokazuje zabawkę przyniesioną z domu lub wybiera ulubioną z półki. Opiekunka nazywa zabawki i dzieci.
Zabawy z tunelami
Dzieci przechodzą przez kolorowy tunel – opiekunka czeka po drugiej stronie, zachęca, chwali.
„Przytul misia” – wyciszenie
Dzieci dostają pluszaki, spacerują z nimi, a gdy muzyka cichnie – przytulają się do misia.
„Balonowe łapanie”
Dzieci podrzucają i łapią balony, siedząc lub stojąc – radość z kolorów i ruchu.
ZABAWY NA DWORZE:
Spacer zapoznawczy po ogrodzie
Idziemy powoli, wskazujemy huśtawki, drzewa, trawę. Uczymy się bezpiecznego poruszania.
„Gdzie jest...?” – orientacja w otoczeniu
Opiekunka pyta: „Gdzie jest domek?”, „Gdzie piłki?” – dzieci pokazują.
Turlanie piłek
Dzieci siedzą lub stoją i turlają duże piłki do siebie lub do opiekunki.
Chodzimy po kolorowych krążkach
Ułożone na ziemi piankowe kółka – dzieci stają na nich, przeskakują, ćwiczą równowagę.
Zabawa swobodna na jeździkach
Dzieci poruszają się na pojazdach, uczą się czekać na swoją kolej.
Cele szczegółowe:
Dziecko rozpoznaje opiekunki i oswaja się z nowym otoczeniem.
Nawiązuje pierwszy kontakt z rówieśnikami i opiekunkami.
Uczestniczy w zabawie w kręgu i reaguje na imię.
Wykonuje proste czynności na sygnał (np. zatrzymuje się, siada, przytula misia).
Poznaje zasady bezpiecznego poruszania się po sali i ogrodzie.
08.09.2025r. –12.09.2025r. „Poznajemy salę”
Temat: Gdzie są zabawki? – oswajamy przestrzeń
ZABAWY W SALI:
Powitanie z piosenką „Idę do żłobka”
Dzieci stoją w kole, śpiewają i pokazują ruchy – maszerują, klaszczą.
Zabawa: „Gdzie mieszkają zabawki?”
Opiekunka pokazuje kąciki zabaw: kuchnia, auta, książki – dzieci pomagają układać.
Budujemy wieżę z klocków
Dzieci budują z opiekunką, potem wspólnie burzą konstrukcję – uczymy się współpracy.
„Jak robi…?” – zabawa dźwiękonaśladowcza
Opiekunka pokazuje obrazki zwierząt – dzieci naśladują dźwięki.
„Kolorowa piłka” – turlanie w kole
Siedzimy na dywanie i turlamy piłkę do kolegi – uczymy się imion.
ZABAWY NA DWORZE:
„Skaczemy jak piłeczki”
Dzieci podskakują na trawie lub piankowych poduszkach, ćwiczą dużą motorykę.
Bieganie z kolorowymi wstążkami
Dzieci biegają i machają tasiemkami, rozwijają radość z ruchu.
Tor sensoryczny
Przejście boso po różnych fakturach: mata, trawa, guma – oswajanie dotyku.
Zabawa „Rzuć i złap” z woreczkami
Dzieci rzucają materiałowe woreczki do koszyka lub do opiekunki.
Zabawa „Znajdź kolor”
Opiekunka pokazuje kolor – dzieci szukają go w otoczeniu (np. zielone liście, czerwone autko).
Cele szczegółowe:
Dziecko rozpoznaje przestrzeń sali i zna miejsce wybranych zabawek.
Uczy się prostych zasad korzystania z kącików tematycznych.
Potrafi wskazać i nazwać wybrane przedmioty (np. piłkę, misia).
Podejmuje próby uczestnictwa w zabawach zorganizowanych.
Rozwija orientację przestrzenną podczas poruszania się w ogrodzie lub na tarasie.
15.09.2025r. –19.09.2025r. „Zabawa to radość”
Temat: Zabawy sensoryczne i muzyczne
ZABAWY W SALI:
„A teraz wszyscy...” – zabawa z pokazywaniem
Śpiewamy i pokazujemy: machanie, klaskanie, obrót.
Zabawa z chustą animacyjną – „Wietrzyk”
Dzieci trzymają chustę i falują nią przy spokojnej lub szybkiej muzyce.
Zabawa „Kółeczka z ryżu” – Dzień Kropki
Dzieci napełniają tekturowe kółka kolorowym ryżem, przesypują, obserwują.
Malowanie palcami – „Kolorowe kropki”
Dzieci palcem malują farbami na kartonowych kółkach.
„Zgadnij, co to?” – zabawa dotykowa
Dzieci dotykają ukryte w pudełku przedmioty i próbują odgadnąć, co to jest.
ZABAWY NA DWORZE:
Zabawa „Kolorowe kropki” – ruchowa
Dzieci skaczą, turlają się lub stają na kolorowych poduszkach.
Bieg z balonem w rączce
Dzieci trzymają balon i biegną za opiekunką – ćwiczenie koncentracji.
Taniec na trawie
Włączamy muzykę – dzieci tańczą, kręcą się, biegają.
Zabawy z baniek mydlanych
Dzieci gonią, próbują złapać lub dmuchać bańki.
Zabawa „Wiatr, wieje wiatr”
Opiekunka mówi: „Wieje!” – dzieci biegają; „Nie wieje” – zatrzymują się.
Cele szczegółowe:
Dziecko reaguje na muzykę ruchem i emocjami.
Rozwija wrażliwość sensoryczną poprzez kontakt z różnymi fakturami i materiałami.
Doskonali koordynację ręka–oko podczas przesypywania i malowania.
Rozpoznaje i różnicuje kolory podstawowe (np. czerwony, żółty, niebieski).
Współpracuje w grupie – trzyma chustę animacyjną, bierze udział we wspólnych aktywnościach.
22.09.2025r. – 26.09.2025r.„Już się znamy”
Temat: Integracja i poznawanie siebie
ZABAWY W SALI:
Zabawa „Kółko graniaste”
Dzieci trzymają się za ręce, tańczą w kole, ćwiczą rytm i relacje.
Poznajemy imiona
Opiekunka mówi: „Kto ma na imię Zosia?”, „Gdzie jest Jaś?” – dzieci wskazują.
Zabawy z lusterkami
Dzieci oglądają swoje buzie, nazywamy części ciała: oko, nosek, buzia.
Bańki mydlane – wspólne łapanie
Dzieci skaczą, łapią bańki, ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową.
Zabawa „Mój miś”
Dziecko wybiera maskotkę – przytula, daje buziaka, opiekuje się nią.
ZABAWY NA DWORZE:
Spacer z wózkiem dla lalek lub autkiem
Dzieci prowadzą zabawki – uczą się opieki, organizacji przestrzeni.
Zabawa „Wszyscy razem!”
Na sygnał opiekunki dzieci gromadzą się wokół niej, chwytają się za ręce lub podchodzą do wskazanego miejsca (np. hula-hop, piankowy krążek). Ćwiczą reagowanie na polecenia, integrują się jako grupa.
Bieganie za bańkami mydlanymi
Opiekunka puszcza bańki, a dzieci próbują je złapać, dmuchać lub po prostu obserwować, jak unoszą się w powietrzu. Zabawa rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność fizyczną.
Zabawa „Idziemy po śladach”
Na ziemi (chodniku, tarasie) rozłożone są kolorowe stopy z pianki lub narysowane kredą. Dzieci stawiają stopy na śladach i idą ścieżką – uczą się równowagi i kierunków.
Zabawa z chustą „Kolory i wiatr”
Na środku ogrodu lub tarasu dzieci trzymają kolorową chustę animacyjną. Falują nią przy muzyce lub w odpowiedzi na słowa opiekunki: „wieje lekki wietrzyk”, „wieje silny wiatr”. To ćwiczenie współpracy i wrażliwości na rytm.
Cele szczegółowe:
Dziecko zaczyna rozpoznawać imiona kolegów i koleżanek.
Nawiązuje pierwsze relacje społeczne poprzez wspólne zabawy.
Potrafi naśladować proste gesty i dźwięki (np. zwierzątka, klaskanie).
Reaguje na komunikaty werbalne opiekunki (np. „pokaż”, „gdzie jest…”).
Rozwija dużą motorykę i koordynację ruchową w czasie zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
29.09.2025r. –30.09.2025r. „Razem jest fajnie!”
Temat dnia: Utrwalamy poznane aktywności – wspieramy więzi i bezpieczeństwo.
ZABAWY W SALI
Piosenka powitalna „Wszyscy są, witam was”
Dzieci siedzą w kole i witają się, pokazując rączką, przybijając „piątkę” z opiekunką i kolegami.
Zabawa „Domki dla misiów”
Dzieci układają pluszaki w koszykach lub na poduszkach. Opiekunka mówi: „Połóż misia do domku”, „Nakryj misia kocykiem”.
ZABAWY NA DWORZE / TARASIE
Zabawa z kredą „Rysujemy kształty”
Dzieci rysują na chodniku proste figury (koła, linie, słoneczka). Opiekunka wspiera i nazywa kolory/kształty.
Swobodna zabawa z piłkami i jeździkami
Czas na samodzielne wybieranie aktywności – turlanie piłki, jazda na pojazdach, zabawy z kolegą.
Cele szczegółowe:
Dziecko utrwala imiona kolegów i opiekunek.
Wzmacnia poczucie bezpieczeństwa poprzez stałe rytuały i przewidywalność.
Doskonali koordynację ruchową i reakcję na sygnały słowne.
Rozpoznaje podstawowe emocje (radość, zaskoczenie, spokój) i naśladuje zachowania opiekunek.
Współdziała w prostych zabawach grupowych i ćwiczy cierpliwość podczas oczekiwania na swoją kolej.