Motylki
TYDZIEŃ 1 - ,, PODRÓŻ DO KRAINY BAJEK’’ – DZIEŃ POSTACI Z BAJEK
Temat tygodnia: ,, Bajkowa przygoda- poznaje magiczne postacie’’
ZAJĘCIA W SALI:
Bajkowe zagadki- dzieci siedzą w kole, opiekunka pokazuje obrazek postaci z bajki, dzieci zgadują co to za postać i w jakiej bajce występuje.
,,Każdy krok to przygoda’’- dzieci tańczą, obracają się, klaszczą, skaczą w przód, w tył, w bok i naśladują ruchy opiekunek w rytm muzyki z bajek.
,, Bajkowe arcydzieło’’- zabawa plastyczna dzieci kolorują swoje ulubione postacie z bajek.
Tajemnicze pary- dzieci po kolei odsłaniają dwie dowolne karty z ilustracjami postaci z bajek. Jeśli karty tworzą parę dziecko może je zabrać, jeśli nie odwraca je z powrotem obrazkiem do dołu, a kolejka przechodzi na następne dziecko.
,, Bądź moim odbiciem’’- zabawa lustrzana- dzieci siedzą w kole, jedno dziecko wykonuje ruchy, a reszta grupy stara się je naśladować jak w lustrze.
ZAJĘCIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU:
Bajkowy tor przeszkód- tor przeszkód inspirowany przygodami z bajek. Opiekunki przygotowują tor przeszkód za pomocą klocków plastikowych, kółek hula hop, krzesełek, liny, tunelu, balonów tworząc kilka stacji – każda stacja nawiązuje do innej bajki. Dzieci przechodzą przez tor poruszając się zgodnie z wyobrażonymi przygodami.
,,Rzuć zaklęcie’’- dzieci rzucają woreczkami do celu wyobrażając sobie, że rzucają zaklęciem jak czarodziej lub wróżka z bajki.
Kolory w ruchu- opiekunka mówi nazwę koloru, a dzieci muszą dotknąć przedmiotu w tym kolorze.
Jesienne skarby- dzieci chodzą po wyznaczonym terenie i zbierają w woreczki szyszki, kasztany i liście. Po zebraniu skarbów opiekunka opowiada dzieciom czym są ich skarby i gdzie można je znaleźć. Następnie dzieci sortują znaleziska według gatunku.
Deszcz liści- Opiekunki rozrzucają liście po ziemi. Dzieci podskakują, biegają, robią wirujące ruchy i wrzucają liście w powietrze.
Cele szczegółowe:
dziecko rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową,
uczy się rozpoznawać i nazywać postacie z bajek,
uczy się odwagi w wystąpieniach przed grupą,
wzmacnia poczucie własnej wartości i akceptację innych dzieci,
rozwija świadomość własnego ciała i ruchu,
rozwija ciekawość poznawczą i umiejętność klasyfikowania przedmiotów,
ćwiczy zdolności manualne podczas zbierania i sortowania materiałów przyrodniczych,
rozpoznaje i nazywa części swojego ciała podczas zabaw ruchowych („klaszczemy w dłonie”, „podskakujemy na nogach” itp.).
TYDZIEŃ 2 - ,, MAŁE SERDUSZKA KOCHAJĄ POLSKĘ”- NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
Temat tygodnia: ,, Polska to nasz dom pełen radości – mali patrioci’’
ZAJĘCIA W SALI:
Zabawa plastyczna ,, Polska w naszych rączkach” – dzieci stemplują pomalowanymi rączkami kontury mapy Polski.
Zapoznanie z piosenką „Jesteśmy Polką i Polakiem” – dzieci machają białymi i czerwonymi chustkami do muzyki oraz powtarzają proste słowa piosenki.
„Nasze znaki – nasza Polska”- opiekunka opowiada dzieciom o symbolach narodowych z wykorzystaniem ilustracji: flaga, godło, mapa.
,, W zdrowym ciele zdrowy duch – dla Ojczyzny to nasz ruch’’ – zabawa gimnastyczna. Dzieci powtarzają po opiekunkach proste ćwiczenia: skłony, podskoki, biegi, obroty.
ZAJĘCIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU:
Spacer tematyczny – ,,Poznajemy naszą Polskę’’- dzieci spacerują po terenie żłobka, a opiekunki opowiadają im o tym co znajduje się w okolicy.
,, Ruszaj, ruszaj, hop -hop- hop – a na hasło zróbmy stop’’ – zabawa ruchowa – Opiekunki mówią ,, start’’, a dzieci zaczynają podskakiwać, na hasło ,, stop’’ dzieci zatrzymują się nieruchomo w miejscu.
,, Zgadnij czym ruszam’’- zabawa orientacyjno – naśladowcza - opiekunka mówi ,, Zgadnijcie czym teraz ruszam’’ ( np. głowa, palce, ramiona), dzieci nazywają części ciała i naśladują ten ruch.
,, Skaczące żołędzie’’ – zabawa gimnastyczna – dzieci to ,, żołędzie’’, które spadają z drzewa, na hasło ,, Hop’’ – podskakują , na hasło ,, Bum’’ – przykucają , na hasło ,, Wiatr’’ – obracają się w kółko.
Cele szczegółowe:
dziecko utrwala znajomość barw narodowych,
dziecko rozwija poczucie rytmu i słuch muzyczny,
rozwija umiejętność rozpoznawania i nazywania symboli,
naśladuje proste ćwiczenia ruchowe według wzoru,
uczy się bezpiecznego poruszania się podczas spaceru,
doskonali równowagę i koordynację ruchową,
dziecko poznaje i utrwala nazwy części ciała,
doskonali orientację w schemacie własnego ciała.
TYDZIEŃ 3 - ,, CIAŁO ZNA KAŻDY ZUCH – GŁOWA, SERCE, NOGI, BRZUCH’’ – POZNAJEMY NASZE CIAŁO
Temat tygodnia: ,, Od stóp do głowy – poznajemy siebie’’
ZAJĘCIA W SALI:
Zabawa lustrzana ,, Zobacz siebie’’- dzieci oglądają się w małych lusterkach, pokazują oczy, nos, buzię, usta, włosy, uszy.
Ścieżka sensoryczna – dzieci chodzą boso po ścieżce sensorycznej, opiekunki pytają czy to co czują dzieci pod stopami jest miękkie czy twarde.
Zabawa ruchowa ,, Rączki robią klap, klap, klap’’ – wspólna zabawa przy piosence, dzieci klaszczą, tupią, mrugają oczami, pokazują części ciała.
Ćwiczenia z chustą animacyjną – dzieci i opiekunki robią fale, wiatr, podnoszą i chowają się pod chustą.
Dzień kredki – zabawa plastyczna – dzieci tworzą własną kredkę z kolorowych patyczków.
ZAJĘCIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU:
,, Jesienny portret’’ – dzieci układają liście, patyczki, kamyki w kształt oczu nosa i ust na trawie.
Zabawa piłką - dzieci kopią, turlają, podrzucają piłkę.
,, Kierujemy rączkami, machamy nóżkami” – dzieci bawią się jeździkami, zabawa dowolna.
,, Chwyć bańkę’’ – Opiekunki puszczają bańki, dzieci biegają i próbują je złapać.
,, Jeżyki do domku’’-zabawa ruchowa – Opiekunki rozkładają obręcze na trawie jako ,, domki jeżyków’’, dzieci biegają po placu, a na odpowiednie hasło wchodzą do ,, domków’’.
Cele szczegółowe:
dziecko rozwija zmysł dotyku, uczy się określać wrażenia zmysłowe,
reaguje na zmieniające się tempo i rytm,
ćwiczy równowagę i koordynację ruchową,
dziecko ćwiczy motorykę małą i koordynację wzrokowo–ruchową,
poznaje elementy przyrody: liście, kamienie, patyczki,
utrwala znajomość części ciała,
ćwiczy rzucanie, łapanie, turlanie i kopanie,
dziecko uczy się bezpiecznego poruszania po placu zabaw.
TYDZIEŃ 4 - ,, ZABAWA Z WRÓŻBĄ – MAGIA DZIECIĘCYCH MARZEŃ’’ – ANDRZEJKI
Temat tygodnia: ,,Co przyniesie przyszłość? – andrzejkowe wróżby i zabawy’’
ZAJĘCIA W SALI:
,, Mój przyjaciel miś’’ – zabawa plastyczna – dzieci tworzą głowę misia za pomocą papierowych talerzyków i włóczki.
,, Pluszowy miś uśmiech ma dziś – dzień pluszowego misia’’- dzieci tańczą z misiami, podrzucają, kołyszą, obracają.
Pogadanka andrzejkowa – opiekunki opowiadają dzieciom o andrzejkach oraz wróżbach.
Zabawa plastyczna - ,, Kociołek wróżki’’ – dzieci robią na kartce kolorowe bańki, które wyglądają jak magiczna mikstura w kociołku.
,,Andrzejkowe figle i psoty’’ – dzieci przebierają się za wróżki i czarodziejów, opiekunki organizują fantastyczny pokaz mody podczas którego każde dziecko może zaprezentować swój kostium. Opiekunki przygotowują dla dzieci wróżby oraz organizują andrzejkową dyskotekę. (28 listopad 2025r.)
ZAJĘCIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU:
,, Na tropie leśnych przyjaciół’’- opiekunki przygotowują na papierze ślady zwierząt i pozostawiają je w różnych miejscach, dzieci szukają odcisków.
,, Stary niedźwiedź mocno śpi’’ – zabawa ruchowa – opiekunka udaje śpiącego niedźwiedzia, dzieci chodzą w kółko śpiewając piosenkę, opiekunka łapie dzieci, gdy biegają.
Zabawa w chowanego - dzieci chowają się na placu zabaw, opiekunka ich szuka.
Spacer z wężem – dzieci spacerują trzymając pluszowego węża, uczą się bezpiecznego poruszania na terenie żłobka.
,, Znajdź szczęście’’ –zabawa ruchowa – dzieci szukają ukrytych na placu zabaw wróżb zapisanych na kartkach’’
Cele szczegółowe:
dziecko wyraża emocje w ruchu i zabawie,
integruje się z rówieśnikami poprzez wspólne tańce i zabawy,
poznaje tradycje i zwyczaje związane z andrzejkami,
dziecko doskonali umiejętność posługiwania się pędzlem i farbami,
poznaje ślady wybranych zwierząt,
uczy się bezpiecznego poruszania w grupie,
wzmacnia poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.
