Motylki
Tydzień 1- „Taniec kolorowych liści”- Międzynarodowy Dzień Muzyki
Zajęcia w sali:
Poznajemy atrybuty i charakterystyczne zjawiska jesieni- dzieci oglądają ilustracje oraz prawdziwe okazy darów jesieni (kasztany, żołędzie, liście, jarzębina itp.). Rozmawiamy o zmianach zachodzących w przyrodzie.
„Muzyczne odkrycia”- dzieci zapoznają się z instrumentami muzycznymi w sali, w parach lub grupach komponują własną muzykę.
Zabawa plastyczna „liściasty ludzik”- dzieci wyklejają szablon ludzika z liści.
Zajęcia na świeżym powietrzu:
Zabawa ruchowa, parateatralna „Leśna przygoda”- opiekunka opowiada dzieciom o wyprawie przez las, dzieci imitują ruchy wyprawy leśnej np. przeciskanie się miedzy drzewami, skok przez rów, zbieranie grzybów itp.
„Galopujące konie”- dzieci udają, że siedzą na koniu, tupią nogami, uderzają rękami o uda, skaczą, naśladują polecenia opiekunki.
„Pociąg do lasu”- zabawa w lokomotywę: dzieci idą jedno za drugim, naśladując jazdę do „jesiennego lasu”.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie charakterystycznych cech, takich jak kolory liści, spadające liście, kasztany, deszcz, wiatr.
Tworzenie prostych rytmów z wykorzystaniem instrumentów.
Rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej.
Reagowanie na polecenia w zabawach zorganizowanych, rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywanie prostych instrukcji.
Wzmacnianie motoryki dużej poprzez udział w ćwiczeniach gimnastycznych, zajęciach tanecznych i aktywnościach ruchowych..
Tydzień 2- „Idzie jeż, idzie, jeż może Ciebie pokłóć też”- Światowy Dzień Zwierząt
Zajęcia w sali:
„Kim jest jeż?”- opiekunka przedstawia dzieciom wygląd jeża z wykorzystaniem ilustracji, wierszy i rymowanek.
Zabawa taneczna do piosenki „Jeżyk” – dzieci naśladują ruchy jeża. Turlanie się, tupanie, podskoki.
Praca plastyczna- dzieci tworzą jeże z patyczków i plasteliny.
„Paluszkowe drzewo”- dzieci malują palcami drzewo przy użyciu farb.
„Co jeż niesie na plecach?”- dzieci otrzymują obrazki, do których dopasowują kształty na zasadzie puzzli lub naklejek.
Zajęcia na świeżym powietrzu:
„Podążamy za wiatrem”- dzieci biegają z lekkimi chustkami, które unoszą się na wietrze.
„Toczymy piłkę w parze”- dzieci dobierają się w pary, toczą piłkę między sobą wyłącznie dłońmi.
Rysowanie kredą- swobodna zabawa dzieci rysują dowolne kształty.
„Bańkę łap”- opiekun puszcza bańki mydlane, dzieci biegają i próbują je złapać.
Jazda na jeździkach- zabawa dowolna dzieci ćwiczą koordynację ruchową.
Cele szczegółowe:
Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej- poznanie jeża i jego środowiska życia.
Ćwiczenie uważności i skupienia podczas słuchania opowieści i wierszy.
Rozwijanie sprawności manualnej i sensorycznej.
Rozwijanie motoryki dużej poprzez zajęcia taneczne i aktywności ruchowe.
Rozpoznawanie i nazywanie kolorów, kształtów, reagowania na proste polecenia.
Tydzień 3- „Warzywna Kraina Pani Jesień”- Dzień owoców i warzyw
Zajęcia w sali:
„Tajemnicze pudełko”- w pudle znajduje się warzywo, poprzez dotyk dzieci zgadują co jest w środku.
„Wiem co jem”- dzieci z zakrytymi oczami wąchają, próbują przygotowane warzywa i owoce.
„Nasza marchewkowa grządka”- z materiałów plastycznych dzieci tworzą wspólną pracę plastyczną.
„Jabłko na łyżce”- dziecko niesie owoc na łyżce starając się donieść je do koszyka bez upuszczenia.
„Leżymy z kocykiem”- dzieci przykrywają się kocykiem, zamykają oczy, głęboko oddychają, słuchają szumu morza. Po chwili relaksu delikatne ćwiczenia rozciągające.
Zajęcia na świeżym powietrzu:
„Stój, idź, podskocz”- opiekun wydaje krótkie polecenia, dzieci starają się je szybko i poprawnie wykonać.
„Naśladuj mnie”- opiekun pokazuje różne ruchy (bieganie, tupanie, kucanie). Dzieci mają za zadanie dokładnie je powtórzyć.
Zabawa z piłką- dzieci próbują trafić piłką do kosza.
„Strażak”- dzieci podskakują i „gaszą pożar” symbolicznie.
Spacer z wężem- dzieci idą jedno za drugim, trzymając się węża.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie przedmiotów i produktów za pomocą zmysłu dotyku, węchu i smaku.
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie podczas wspólnych aktywności.
Zapoznanie ze sposobami relaksacji i wyciszenia.
Rozwijanie motoryki dużej poprzez ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia taneczne i aktywności ruchowe.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej i sprawności manualnej.
Tydzień 4- „Makaronowy zawrót głowy”- Dzień Makaronu, Dzień Ziemniaka
Zajęcia w sali:
Zajęcia kulinarne- dzieci wspólnie myją ziemniaki, układają do pieczenia.
„Makaronowe skarby”- dzieci sortują różne rodzaje makaronów, nazywają kształty.
„Makaroniada”- zabawa z ugotowanym makaronem: dzieci dotykają, przesypują, tworzą „obrazy”.
„Rysujemy w emocjach” tworzymy własną galerię emocji- dzieci słuchają różnych fragmentów muzyki np. wesołą, spokojną, szybką, smutną i tworzą własne obrazy na kartkach papieru.
Zabawa rytmiczna „Deszczyk stuka”- pokazywanie ruchem treści słuchanej piosenki.
Zajęcia na świeżym powietrzu:
„Gdzie się schował ziemniak?”- dzieci szukają i zbierają ukrytych ziemniaków.
Dzieci pokonują tor przeszkód: slalom, przeskakiwanie, przechodzenie po linii.
„Spacerujące zwierzątka”- dzieci poruszają się po terenie żłobka naśladując ruchy zwierząt np. słoń, żaba, kaczka.
„Chodzimy po śladach”- na ziemi ułożone są ślady. Dzieci przechodzą po nich nie wychodząc poza ścieżkę.
„Wiatr tańczy z chustą”- zabawa grupowa. Dzieci przy użyciu chusty animacyjnej wykonują ruchy kołysanie, unoszenie, robienie „fal”.
Cele szczegółowe:
Przyswajanie zasad higieny i współpracy, pobudzenie zmysłu smaku.
Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
Rozwijanie wrażliwości sensorycznej poprzez kontakt z różnymi fakturami i materiałami.
Rozpoznawanie podstawowych emocji: radość, smutek, spokój.
Reagowanie na polecenia w zabawach zorganizowanych.
Odzwierciedlanie treści piosenek poprzez gesty i mimikę.
Rozwijanie słuchu muzycznego.
Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
Tydzień 5- „Dynia królowa jesieni”- Dzień Dyni
Zajęcia w sali:
Dzień Dyni- wspólne świętowanie, zabawa z balonami, tematyczna sesja zdjęciowa.
Poznajemy dynię- dzieci oglądają, dotykają i wąchają dynie, opiekun pokazuje wielkość i kształty dyni, porównuje kolory.
„Dyniowe puzzle”- dzieci wspólnie z opiekunem układają kilkuelementowe puzzle.
Przesypywanie i sortowanie pestek dyni- dzieci przesypują pestki dyni do pojemników, sortują je według wielkości.
„Warzywniak w żłobku”- dzieci układają, sortują, przenoszą warzywa i owoce do koszyków.
Zajęcia na świeżym powietrzu:
„Dyniowy wyścig”- dzieci toczą lub według wielkości przenoszą dynię do celu.
„Spacer tropicieli”- dzieci spacerują i szukają wskazanych elementów (np. liść, kamyk, patyk itp.) i wkładają je do odpowiedniego koszyka.
„Baloniku nasz malutki”- zabawa w kole, dzieci poruszają się i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki.
„Rzuty do celu”- wrzucanie woreczków do obręczy lub wiaderka.
Zabawa „ciepło-zimno”- opiekun chowa małą dynię. Dzieci szukają jej, a opiekun podpowiada „ciepło”, „zimno”, „gorąco”.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie umiejętności pozowania i wyrażania emocji przed obiektywem.
Doskonalenie koordynacji ręka-oko.
Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i logicznego myślenia, reagowanie na sygnały słowne.
Rozwijanie sprawności motorycznej, doskonalenie koordynacji ruchowej.
Rozwijanie poczucia rytmu i orientacji przestrzennej.